تاریخچه اتاق زاهدان

اتاق بازرگاني و صنايع و معادن زاهدان با سابقه اي حدود 90 سال از سال در سال 1314 هـ . ش به نام اتاق تجارت تاسيس و در سال 1354 به نام اتاق بازرگاني صنايع و معادن تغيير يافت . به منظور كمك به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد كشور، تبادل افكار و بيان آراء و عقايد مديران صنعتي معدني كشاورزي و بازرگاني اتاق بازرگاني صنايع و معادن تاسيس گرديد.

مهمترين وظايف و اساسي ترين اقدامات اتاق بازرگاني:

-ايجاد هماهنگي و همكاري بين بازرگانان و صاحبان صنايع و معادن و كشاورزي در اجراي قوانين مربوطه و مقررات جاري مملكتي

-همكاري با دستگاههاي اجرائي و ساير مراجع ذيربط به منظور گسترش صادرات غير نفتي

-تشكيل نمايشگاههاي تخصصي و بازرگاني و خارجي با كسب مجوز از وزارت بازرگاني و شركت در سمينار ها و كنفرانسهاي مربوطه

-كوشش در راه شناسايي بازار كالاهاي صادراتي ايران در خارج از كشور و تشويق و كمك به موسسات مربوطه جهت شركت در نمايشگاههاي بازرگاني داخلي و خارجي

-تشويق و ترغيب سرمايه گذاري داخلي در امور توليدي بالاخص توليدي كالاهاي صادراتي كه داراي  مزيت نسبي باشد

-تلاش در جهت بررسي مسائل بازرگاني داخلي و خارجي

-صدور كارت بازرگاني و عضويت طبق آئين نامه

تشكيل اتحاديه هاي صادراتي و وارداتي و سنديكاهاي توليدي در زمينه فعاليت بازرگاني صنعتي معدني و خدماتي طبق مقررات

-دائر نمودن دوره هاي كاربردي در رشته هاي مختلف بازرگاني صنعتي معدني و خدماتي متناسب با احتياجات كشور

نقش اتاق بازرگاني در امر صادرات و واردات :

اتاق بازرگاني پس از استماع مشكلات تجار در زمينه صادرات و واردات با دعوت از مسئولين مربوطه در جهت رفع مشكلات همچنين با ارائه نظرات مشورتي به ارگانهاي ذيربط جهت توسعه صادرات مي كوشد. بيشترين صادرات استان در زمينه حبوبات-مصالح ساختماني- مواد پلاستيكي- خرما- بادام-محصولات كشاورزي مواد پتروشيمي فرش ماشيني حلالهاي نفتي آهن آلات فولاد مي باشد. و عمده كالاهاي وارداتي به استان برنج -چتايي كنجد-شير خشك-پارچه- نخ و مي باشد. روابط بازرگاني بيشتر با كشورهاي پاكستان- هندوستان-افغانستان-تاجكستان-ازبكستان و كشورهاي حوزه خليج فارس مي باشد.

تعداد اعضاي اتاق حدود 3000 نفر مي باشد كه از اين تعداد حدود 800 نفر در زمينه بازرگاني فعال مي باشند.